19 grudnia 2024 roku mysłowicki Urban Lab zamienił się w planszówkowe centrum integracji międzypokoleniowej. Uczniowie klasy 3F z I Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki spotkali się tam z seniorami, by wspólnie spędzić czas przy grach planszowych. To wyjątkowe wydarzenie, zorganizowane w ramach projektu „Authentic Learning for Intergenerational Cooperation”, finansowanego przez rząd norweski, przyniosło nie tylko dobrą zabawę, ale także wzajemne zrozumienie i cenne doświadczenia.
Planszówki, które łączą pokolenia
Na początku uczestnicy nie byli pewni, kto wyjdzie zwycięsko z tej planszówkowej rywalizacji – młodzież czy seniorzy. Szybko jednak okazało się, że zabawa i wspólna pasja do gier planszowych skutecznie przełamują wszelkie bariery. Podczas rozgrywek można było zaobserwować, jak starsi gracze błyszczą doświadczeniem i sprytem, stosując „podwójne zagrania”, które zaskakiwały młodszych rywali. Z kolei młodzież imponowała dynamicznym podejściem i pomysłowością w nowoczesnych grach.
Hitem spotkania okazała się gra „6. bierze!”, która rozbawiła i wciągnęła wszystkich uczestników. Proste zasady nie oznaczały braku wyzwań – każda kolejna runda przynosiła napięcie, śmiech i zaskoczenie. Młodzi gracze szybko złapali strategicznego bakcyla, a seniorzy pokazali, jak wytrawne kalkulacje mogą przynieść sukces.
Równie wielkie emocje wzbudziła tradycyjna gra w Bingo. Choć kojarzona głównie z seniorami, młodzież odkryła w niej coś niezwykle ekscytującego. Wyczekiwanie na kolejne numery i satysfakcja z wygranej wypełniały salę śmiechem i radością, udowadniając, że najprostsze gry wciąż potrafią zjednoczyć ludzi niezależnie od wieku.
„Authentic Learning” – Nauka przez integrację
Wydarzenie odbyło się w ramach projektu grantowego „Authentic Learning for Intergenerational Cooperation” (październik 2024 – styczeń 2025), którego celem jest promowanie współpracy międzypokoleniowej. Finansowanie zapewnił rząd Norwegii, znany z promowania takich inicjatyw. Norwegowie od dawna dostrzegają korzyści płynące z budowania więzi między różnymi grupami wiekowymi – w ich kraju organizacje wolontariackie otrzymują szerokie wsparcie finansowe, co pozwala na realizację działań łączących młodzież i seniorów.
Norweskie inspiracje – lekcje dla Polski
W Norwegii projekty międzypokoleniowe mają głęboką tradycję. Przykładem są:
- Czytająca Przyjaciółka – inicjatywa, w której wolontariusze czytają dzieciom, wspierając ich rozwój językowy i kulturowy. Podobne działania mogą być z powodzeniem realizowane w Mysłowicach, szczególnie w kontekście różnorodności kulturowej miasta.
- Przedszkole Międzypokoleniowe – miejsce, gdzie dzieci i seniorzy uczą się od siebie nawzajem, rozwijając empatię, tolerancję i szacunek. Włączenie młodzieży do takich działań przez wolontariat mogłoby być doskonałą lekcją społecznej odpowiedzialności.
- Sojusz Pokoleniowy – lokalne wydarzenia, takie jak wspólne zajęcia fitness czy nauka gry na instrumentach, organizowane przez społeczności lokalne, w których młodzi ludzie i seniorzy wzajemnie się inspirują i wspierają.
Przestrzeń Urban Lab – centrum nowych możliwości
Urban Lab w Mysłowicach stał się idealnym miejscem do realizacji inicjatyw międzypokoleniowych. Dzięki wsparciu młodzieży i seniorów miejsce to zyskuje nowe życie jako przestrzeń do wspólnej nauki i zabawy. Co więcej, efekty tego dnia nie skończyły się na jednorazowym wydarzeniu – jeden komplet gier pozostał w Urban Labie, a drugi trafił do biblioteki szkolnej, gdzie będzie dostępny dla wszystkich chętnych.
Dzień Gier Planszowych w Urban Labie był czymś więcej niż tylko zabawą. Pokazał, jak wspólne działania mogą budować więzi międzypokoleniowe, dostarczając radości i ucząc wzajemnego szacunku. Wiek okazał się tylko liczbą – ważniejsze były zaangażowanie, śmiech i współpraca.
Niech ten dzień stanie się inspiracją do kolejnych działań. Norweskie wzorce to świetny punkt wyjścia, ale równie ważne jest rozwijanie własnych inicjatyw. Urban Lab już dziś pokazuje, że krok po kroku możemy budować przestrzeń dla działań, które zbliżają ludzi i uczą, że różnorodność to nasza siła.
jb
źródło: Urban Lab/ I LO im T. Kościuszki w Mysłowicach