W środę 20 maja br. na sali sesyjnej Urzędu Miasta Mysłowice odbyła się Komisja Samorządności i Przestrzegania Prawa. Członkowie komisji oraz zaproszeni goście wraz z mieszkańcami miasta wysłuchali informacji o działalności Państwowej Straży Pożarnej, informacji o funkcjonowaniu jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej w Mysłowicach i raport z realizacji Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Miejskiego Programu Przeciwdziałania Narkomani za rok 2024.
Z przedstawionych informacjo kadrowych wynika, że liczba etatów w PSP w Mysłowicach na dzień 30.04.2025 rok wynosił 68 etatów mundurowych i 3 etaty cywilne. Jeżeli rozbijemy to na struktury organizacyjne etatyzacja w Jednostkach Ratowniczo Gaśniczych PSP w Mysłowicach to 51 etatów (24h) oraz Stanowiska Kierowania Komendanta Miejskiego PSP w Mysłowicach to 9 etatów (24h). Na potrzeby działań ratowniczo-gaśniczych Komenda Miejska PSP w Mysłowicach zapewnia obsadę osobową w ilości 12 strażaków pełniących służbę 24 godziny. Strażaków z PSP wspierają Ochotnicze Straże Pożarne znajdujące się na terenie miasta w liczbie 3 jednostek:
– OSP Janów – 50 strażaków
– OSP Kosztowy – 28 strażaków
– OSP Dziećkowice – 25 strażaków
Wspomagający KSRG to ZSP PGG S.A KWK Mysłowice- Wesoła – 31 strażaków.
Od stycznia br. interwencje jednostek ochrony pożarowej to:
- wyjazdy do pożarów aż 90 razy,
- miejsc zagrożenia 178
- alarmy fałszywe 52.
Liczba interwencji związanych z tlenkiem węgla od 1 stycznia br. wykrytych przez czujniki CO to łącznie 21 razy w tym miejsca zagrożenia to 10 oraz alarmów fałszywych to 11. Komendant Miejski PSP przypomina aby o należytym dbaniu i o wymianie baterii w czujnikach, gdyż większość fałszywych alarmów to właśnie zła eksploatacja czujników.
Komenda Miejska PSP w Mysłowicach prowadzi również działalność kontrolno-rozpoznawczą. Na bieżąco przeprowadzane są czynności w obiektach użyteczności publicznej (szkoły, obiekty handlowe, obiekty widowiskowo sportowe, budynki administracyjno-biurowe), w obiektach produkcyjno-magazynowych, w lasach.
Komenda Miejska PSP w Mysłowicach informuje, że dużym zagrożeniem pożarowym dla mieszkańców Mysłowic są składowiska materiałów niebezpiecznych zlokalizowane przy ul. Robotniczej 13:
– Hala magazynowa – odpady składowane wewnątrz hali,
– PTS COMODO – zbieranie i przetwarzanie.
KM PSP w Mysłowicach prowadzi również szereg akcji profilaktycznych, takich jak m.in.:
– Czujka na straży twojego bezpieczeństwa,
– STOP pożarom traw,
– Kręci mnie bezpieczeństwo bezpieczne ferie, wakacje
– Droga pożarowa, droga życia – utrudnienia w prowadzeniu działań.
Raport z realizacji Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Miejskiego Programu Przeciwdziałania Narkomani za rok 2024
Raport został opracowany przez Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych. „Miejski Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Miasta Mysłowice na lata 2024-2027”, zwany dalej Programem, ustanowiony został Uchwałą Nr LXXVIII/1273/23 Rady Miasta Mysłowice z dnia 21 grudnia 2023 r. Nadrzędnym celem Programu jest prowadzenie działań profilaktycznych, w tym ograniczenie zdrowotnych i społecznych skutków wynikających m.in. z: picia napojów alkoholowych, zażywania narkotyków, stosowania środków psychoaktywnych oraz innych uzależnień w mieście Mysłowice. Zadania z zakresu wsparcia, działań samopomocowych i integracyjnych służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych prowadziły 2 stowarzyszenia abstynenckie działające na terenie miasta Mysłowice. Zakres działań podejmowanych przez stowarzyszenia obejmował następujące obszary: trzeźwościowy, pomocowy, promowania abstynencji i zdrowego stylu życia, współpracy i współdziałania na rzecz i ze społecznością lokalną, współpracy z innymi organizacjami i instytucjami. Stowarzyszenia przeprowadziły zajęcia terapeutyczne dla osób uzależnionych i współuzależnionych, stwarzały możliwości spędzania wolnego czasu w atmosferze trzeźwości, organizowały różne formy zajęć psychoterapeutycznych, organizowały otwarte spotkania społeczności, zawody sportowe, imprezy promujące trzeźwe obyczaje, w tym m. in.: ogniska integracyjne, spotkania rocznicowe stowarzyszeń, rocznice utrzymania abstynencji członków klubów, Ogólnopolski Dzień Trzeźwości, spotkania opłatkowe.
Zadaniami programu są w większości zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób zagrożonych uzależnieniem, wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń oraz osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych, narkotykowych i innych uzależnień. Wspieranie działalności związanej z organizacją miejsc wsparcia i działań samopomocowych służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych oraz wspomaganie działalności związanej z integracją osób uzależnionych i ich rodzin. Organizacja obozów terapeutycznych, prowadzonych według programu terapeutycznego dla osób uzależnionych od alkoholu oraz członków ich rodzin jako wspomaganie procesu rehabilitacji. Realizacja programów profilaktyczno-terapeutycznych dla osób osadzonych w Areszcie Śledczym w Mysłowicach. Prowadzenie Miejskiego Punktu Konsultacyjnego w zakresie poradnictwa specjalistycznego dla osób zagrożonych narkomanią, uzależnionych oraz współuzależnionych od środków psychoaktywnych. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, narkotykowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie. Dofinansowanie działalności Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Mysłowicach w obszarze pomocy osobom i rodzinom z problemem alkoholowym i przemocy w rodzinie. Prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach wsparcia dziennego dzieciom z terenu Mysłowic. Prowadzenie poradnictwa psychiatrycznego dla osób zagrożonych problemem narkomanii w oparciu o Poradnię Zdrowia Psychicznego. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych, narkomanii i innych uzależnień w szczególności dla dzieci i młodzieży w tym: prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych oraz w zakresie wspomagania działań instytucji, organizacji pozarządowych i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów uzależnień. Realizowanie programów profilaktycznych i zajęć warsztatowych w placówkach oświatowych adresowanych do dzieci, młodzieży, rodziców i wychowawców, w tym: programy rekomendowane w ramach systemu rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego, inne programy sprzyjające kształtowaniu postaw i zachowań prozdrowotnych dzieci i młodzieży. Dofinansowanie organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży z realizacją programu profilaktycznego w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi, narkomanii i uzależnień behawioralnych w formie obozu lub kolonii poza miejscem zamieszkania lub półkolonii w miejscu zamieszkania. Prowadzenie powszechnej edukacji w zakresie wiedzy o szkodliwości alkoholu, narkomanii i innych substancji psychoaktywnych, zagrożeń uzależnieniami behawioralnymi oraz profilaktyki zachowań ryzykownych i promocji zdrowia. Diagnozowanie i monitorowanie skali problemów alkoholowych na terenie miasta, w tym: – przeprowadzenie badań dotyczących lokalnych zagrożeń społecznych i problematyki uzależnień (diagnoza) oraz gromadzenie i opracowywanie danych analizę aktualnego stanu problemów. Pomoc społeczna osobom uzależnionym i rodzinom osób uzależnionych dotkniętym ubóstwem i wykluczeniem społecznym i integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych osób z wykorzystaniem pracy socjalnej i kontraktu socjalnego. Wspieranie finansowe i środowiskowe klientów pomocy społecznej uzależnionych i współuzależnionych od środków psychoaktywnych. Prowadzenie działalności edukacyjnej w ramach pracy socjalnej, w szczególności ukierunkowanej na promocję zdrowego stylu życia, wolnego od uzależnień. Podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego wobec osób, które w związku z nadużywaniem alkoholu powodują rozkład życia rodzinnego, demoralizują małoletnich, uchylają się od obowiązku zaspokojenia potrzeb rodziny albo systematycznie zakłócają spokój lub porządek publiczny. Przyjmowanie zgłoszeń w przypadkach wystąpienia nadużywania alkoholu powodujących rozpad życia rodzinnego, demoralizację małoletnich, zakłócenie spokoju lub porządku publicznego Prowadzenie rozmów profilaktycznych motywujących do podjęcia leczenia dobrowolnego. Kierowanie osób, które nie zgłosiły się dobrowolnie na zdiagnozowanie i poddanie leczeniu odwykowemu na badanie przez biegłych (psychologa i psychiatrę) w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania rodzaju zakładu leczniczego. Działania w zakresie ograniczania dostępności do alkoholu oraz podejmowanie interwencji w przypadkach złamania zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim lub nietrzeźwym w przypadku złamania zakazów promocji i reklamy napojów alkoholowych a także występowanie przed Sądem w charakterze oskarżyciela publicznego oraz prowadzenie regularnych kontroli w placówkach handlujących napojami alkoholowymi w zakresie przestrzegania przepisów wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Wydatki związane z realizacją Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w roku 2024 – zaplanowano środki z wpływów w wysokości 2 196 940,31 zł, wykonano 1 405 194,50 zł. Wydatki związane z realizacją Miejskiego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w roku 2024 – zaplanowano środki z wpływów w wysokości 529 100,00 zł, wykonano 90 218,65 zł.
dh